Ook huisdieren zijn blij met nieuw onderkomen Concertgebouworkest

18 januari 2019 Uit Door admin

Vooral de kat van Silvia Huang is heel erg blij dat het Koninklijk Concertgebouworkest sinds vandaag een eigen plek heeft om te oefenen. “Vaak gebruikten we mijn huis als oefenruimte”, vertelt de Belgische violiste, die ook in een eigen kwartet speelt. “Dat is lastig met je buren, maar mijn kat was er echt klaar mee. Die begon al te briesen als de andere dames binnenkwamen.”

De musici van het Concertgebouworkest treden vaak ook op in kleinere ensembles, zoals het GoYa-kwartet waarbij Huang speelt. Maar voor de kleinere gezelschappen was er in het grote gebouw aan het Museumplein in Amsterdam geen ruimte om te oefenen. Dat deed men in gehuurde ruimtes door de hele stad of dus bij musici thuis.

Tot nu, want het Concertgebouworkest heeft een nieuw gebouw erbij. Op een steenworp afstand van de concertzaal zitten daar de kantoren, oefenruimtes en ook zalen om op te treden. Morgen opent burgemeester Halsema het gebouw officieel, maar vanochtend vanaf 07.00 uur waren belangstellenden al welkom.

Miljoenenverbouwing

Vaders met kinderen schuifelen binnen terwijl het GoYa-kwartet een stuk van Schuman speelt. Anderen willen geen noot missen en zijn er al veel eerder. Stipt 07.00 uur meldt zich een vrouw aan de deur: “Ik ben uit bed gevallen”, vertelt ze lachend. “En ik dacht het is lekker rustig zo vroeg. Ik ben een ‘vriend’ van het Concertgebouw, heb de ontwikkeling een beetje gevolgd en was wel heel benieuwd hoe het gebouw eruit is komen te zien.”

Want er is de afgelopen jaren veel verbouwd. “Dit was een oud-schoolgebouw, in 1908 ontworpen door Berlage”, legt David Bazen uit. Hij is de zakelijk directeur van het wereldberoemde orkest. “We hebben vier jaar hard gewerkt en zijn blij dat we nu open kunnen.”

Het gebouw en de verbouwing hebben samen 12,5 miljoen euro gekost, waarvan 2,5 miljoen door het orkest zelf is betaald. De rest is opgehaald via fondsenwerving.

Volgens Bazen had het orkest echt behoefte aan dit gebouw. “We hebben de afgelopen 15 jaar een enorm grote generatiewissel vanwege pensioneringen. Dus we hebben nu heel veel jonge nieuwe mensen. We zijn allang blij dat we woonruimte voor hen hebben kunnen vinden. Maar ze wonen vaak klein en hebben dus niet een extra kamer die ze geluiddicht kunnen maken. En nu kan iedereen werken aan zijn instrumentbeheersing in dit gebouw in één van de tien oefenstudio’s.”

En behalve de kat van Silvia Huang, zijn de andere leden van het GoYa-kwartet ook heel blij met deze nieuwe ruimte. “We hebben veel meer tijd, veel meer concentratie ook”, benadrukt altviolist Martina Forni uit Italië. “Concentratie is heel belangrijk en als je het gevoel hebt dat je misschien wel de buren stoort, dan speelt dat niet lekker. En de akoestiek in een woonkamer is natuurlijk niet te vergelijken met wat we hier hebben.”

Dat het kwartet het fijn vindt om hier te spelen, valt op. Eigenlijk zouden ze deze ochtend twee keer 10 minuten optreden voor de belangstellenden, maar ze spelen steeds bijna een half uur. “Ja, het klinkt hier fantastisch!”, zegt Forni enthousiast. “We pakken er steeds weer nieuwe stukken bij waarvan we willen weten hoe ze hier klinken. En dat om 08.00 uur s’ochtends, dat is toch niet normaal!”