Slob botst met Kamer, minister houdt vast aan rekenexamen

23 januari 2019 Uit Door admin

Minister Slob van Onderwijs weigert af te zien van zijn bekritiseerde nieuwe rekenexamen voor middelbare scholieren. De coalitiepartijen D66 en CDA en veel oppositiepartijen zijn mordicus tegen Slob’s idee dat scholieren een afzonderlijk cijfer moeten halen voor rekenen en daar ook op kunnen zakken.

Tijdens het debat over de vervanger van de huidige rekentoets bleek Slob er niets voor te voelen om rekenen zo snel mogelijk te integreren in de wiskundelessen, zoals veel Kamerfracties willen. “Ik sta voor mijn verhaal”, zei Slob (ChristenUnie) tot verbazing van met name D66 en CDA.

‘Fyra van het onderwijs’

Achter de schermen is al maanden geprobeerd in gesprekken tussen de coalitiepartijen en Slob het niet op deze openlijke confrontatie aan te laten komen, maar dat gebeurde wel.

“De rekentoets is de Fyra van het onderwijs”, zei het zichtbaar geïrriteerde Kamerlid Van Meenen van D66. “Ik had gehoopt dat we er nu van af zouden zien”, zei CDA-Kamerlid Rog. Met de Fyra wordt verwezen naar de mislukte hogesnelheidstrein die de politiek jaren in zijn greep hield.

Slob zei in de Tweede Kamer dat de al meer dan tien jaar durende discussie over het verbeteren van de rekenkwaliteiten van jongeren “best een gejojo” is geweest. “Het is tenen krullend voor het onderwijs.” De huidige verplichte Rekentoets is dermate bekritiseerd, dat hij wel wordt afgenomen op alle middelbare scholen, maar het cijfer niet meetelt op het diploma.

Scholen maken toets zelf

In november kwam de onderwijsminister met een alternatief, waarbij scholen zelf een toets mogen maken. Maar er komt wel een apart examen, met een cijfer dat meetelt voor het wel of niet halen van een diploma. De minister denkt dat het goed is dat er een “zichtbaar resultaat” blijft. “We vrezen dat de focus anders gaat wegzakken”, aldus Slob.

De coalitiepartijen spreken over een “afrekentoets”, waarbij vooral gekeken wordt naar de toets en niet naar het verbeteren van het rekenonderwijs.