×
In

Bedrijven moeten een CO2-heffing gaan betalen van 50 euro per ton koolstofdioxide. Zeventig economen komen met dat idee, omdat ze vrezen dat met het huidige concept-klimaatakkoord de gestelde doelen niet worden gehaald. Het belangrijkste doel is een reductie van de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 49 procent ten opzichte van 1990.

In het voorlopige klimaatakkoord staan honderden voorstellen voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. De plannen worden nog doorgerekend, maar waren de afgelopen tijd al onderwerp van discussie in politiek Den Haag.

In het ontwerpakkoord is geen algemene CO2-heffing voor de industrie opgenomen, maar een boetesysteem voor bedrijven zonder goede duurzaamheidsplannen.

De zeventig hoogleraren en economen vinden dat het concept teleurstelt en willen dat de industrie meteen in actie komt. Een boetesysteem is volgens hen niet effectief. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft vandaag opnieuw gezegd dat Nederland een aantal klimaatdoelen voor volgend jaar niet haalt.

De ondertekenaars van het pleidooi zeggen dat de CO2-heffing niet is bedoeld om de lasten voor bedrijven te verhogen, maar als stimulans om de uitstoot te verminderen. De opbrengst van de heffing kan volgens de economen gebruikt worden als steun voor bedrijven die bang zijn dat ze worden ingehaald door buitenlandse concurrentie.

Met een ander deel van de opbrengst van de heffing kunnen huishoudens worden gecompenseerd voor de stijgende energiekosten. Op die manier kan Nederland ook internationaal een leidersrol op zich nemen, denken de economen.

“Het is nu aan de Nederlandse politiek”, schrijven zij. “Terecht wijzen politici op het belang van maatschappelijk draagvlak voor de energietransitie. Laat de markt zijn werk doen en geef CO2-vervuiling de prijs die het verdient.”

Hoge kosten

Het ontwerp-akkoord dat er nu ligt, bleek de afgelopen weken een splijtzwam in de coalitie. VVD en CDA zijn bang voor hoge kosten voor burgers, D66 en de ChristenUnie wijzen op het grote belang voor de toekomstige generaties.

Ook de oppositiepartijen GroenLinks en PvdA zijn voor een CO2-heffing. Werkgeversorganisatie VNO-NCW is daar juist fel tegen en zegt dat de industrie al genoeg betaalt voor alle vervuiling. Voorzitter Hans de Boer is bovendien bang dat door een extra koolstofbelasting onder meer het Nederlandse staal duurder wordt.

Overigens staan niet alle bedrijven onwelwillend tegenover zo’n heffing. Shell gaf deze maand aan dat een heffing “best bespreekbaar is” onder bepaalde voorwaarden.

Auteur

info@westervoortplaza.nl

Gerelateerde artikelen

Politie zoekt beelden van spectaculaire achtervolging op A12

DUIVEN/ZEVENAAR – De politie is op zoek naar getuigen en beeldmateriaal van een gevaarlijke achtervolging die in de nacht van woensdag 3... Lees verder →

Voor slechts €1 met de bus tijdens Autoluwe Week

REGIO – Automobilisten kunnen van 6 tot en met 14 juni 2026 voordelig kennismaken met het openbaar vervoer. Tijdens de Autoluwe Week... Lees verder →

Illegale vapes, sigaretten en vuurwerk in beslag genomen bij controle opslagboxen

Op vrijdag 22 mei is een grootschalige integrale controle uitgevoerd op garage- en opslagboxen op bedrijventerrein De Overmaat. Tijdens de controle zijn... Lees verder →

Arnhem introduceert nieuwe makersregeling voor cultuursector

ARNHEM – De gemeente Arnhem trekt de komende twee jaar in totaal 150.000 euro uit voor een nieuwe subsidieregeling die professionele makers... Lees verder →

Gebied rond Johan Cruijff ArenA tijdelijk aangewezen als veiligheidsrisicogebied

De omgeving van de Johan Cruijff ArenA is van woensdag 28 januari om 12.00 uur tot donderdag 29 januari om 02.00 uur... Lees verder →

Twee mannen aangehouden na melding van vuurwapen in eetcafé

In het centrum van Dordrecht zijn maandagavond 26 januari twee mannen aangehouden na een melding over een vuurwapen in een eetcafé. Het... Lees verder →