ABN Amro zet geld en mensen in op meer klantencontrole
13 februari 2019ABN Amro zet stevig in op het op orde krijgen van de klantendossiers en de controle van klanten, geldstromen en witwassen. De bank zet daar 85 miljoen euro voor opzij en gaat vierhonderd extra mensen werven. Bij de controleafdeling Customer Due Diligence werken nu al ongeveer duizend mensen.
De afgelopen maanden blijken banken de controle niet altijd op orde te hebben en hun poortwachtersfunctie inzake witwassen slecht te vervullen. Rabobank en ING kregen daarvoor stevige boetes. ABN Amro is nog niet op de vingers getikt.
Het probleem is volgens bestuursvoorzitter Kees van Dijkhuizen niet dat meer controle geld kost, maar het vinden van de goede mensen. Eind maart hoopt de bank klaar te zijn met de afwikkelingen en compensaties in de rentederivatendossiers voor het mkb. Een deel van de mensen die daar nu druk mee zijn, kunnen dan de klantcontroledienst versterken.
De extra inzet op klantendossiers en controles kosten de bank een stuk van de winst. De nettojaarwinst van de bank kwam uit op ruim 2,3 miljard euro, bijna een half miljard euro minder dan in 2017 en een stuk lager dan wat analisten hadden verwacht. Beleggers reageren dan ook teleurgesteld, het aandeel ABN Amro verliest bijna 7 procent.
Kostenteller
Naast de controlekosten was de bank ook flink meer geld kwijt aan kredietvoorzieningen. In 2017 viel er nog geld vrij uit de stroppenpot, maar in 2018 werd 655 miljoen euro opzij gezet voor het geval dat bedrijven in gebreke blijven. De bank verwacht onder meer verliezen op leningen in de olie- en gasindustrie en de diamanthandel.
De bank slaagde erin om in 2018 de kostenratio, wat het kost om een euro te verdienen, onder de 60 eurocent te drukken. Jarenlang waren de kosten veel hoger en waren ze een doorn in het oog. ABN zit nu op hetzelfde niveau als ING. De kostenteller liep echter in het laatste kwartaal wel stevig op door alle extra kosten die gemaakt worden voor de klantcontrole.
De kapitaalbuffer van de bank is versterkt en bedraagt nu 18,4 procent, tegen 17,7 procent eind 2017, en behoort daarmee tot de bovenkant van Europese banken.