Modemerken onder vuur om racisme: blinde vlek of hysterie?
13 februari 2019Wat hebben Gucci, Prada en Katy Perry gemeen? Het zijn allemaal modemerken die de afgelopen maanden beschuldigd zijn van racisme. Alle drie haalden ze producten uit de winkels omdat die gelijkenissen zouden vertonen met blackface, een karikatuur van de zwarte man of vrouw.
Zangeres Katy Perry liet vandaag weten dat ze bedroefd is door de kritiek op de nieuwe schoenmodellen van haar eigen modemerk. Die waren volgens haar bedoeld als “een knipoog naar moderne kunst en surrealisme”, maar werden op sociale media door critici bestempeld als racistisch.
Eerder ging modehuis Gucci door het stof vanwege een opvallend model trui en eind vorig jaar ontstond ophef over een sleutelhanger van Prada. Het zijn bij lange na niet de enige merken die de afgelopen jaren zijn beschuldigd van racisme. Wat is er aan de hand in de modewereld?
‘Mensen pikken het niet meer’
Volgens modejournalist Aynouk Tan horen de critici bij een generatie die pleit voor meer diversiteit in de mode. “Mensen pikken het niet meer. Ze vragen zich af waarom ze niet vertegenwoordigd worden op de catwalk en in de collecties.”
Voor bekende Amerikanen als rapper T.I. en regisseur Spike Lee is het reden om Gucci en Prada te boycotten. De zwarte Amerikaanse ontwerper Dapper Dan nodigde de directeur van Gucci uit in de wijk Harlem in New York voor een gesprek over diversiteit.
De omstreden sleutelhanger van Prada:
Arno Kantelberg, hoofdredacteur van mannenblad Esquire, wijt de ophef in de modewereld aan “hysterisch activisme” op sociale media. Hij vindt dat modehuizen juist steeds meer doen aan diversiteit. “Ik heb nog nooit zoveel zwarte modellen gezien als bij de modeshows in Milaan vorig jaar. Het waren er absurd veel.”
Een merk als Gucci wil zich graag presenteren als vooruitstrevend, zegt Kantelberg. Het Italiaanse modehuis kwam in 2017 met een campagne waarin alleen maar zwarte modellen figureerden en deed vorig jaar bijvoorbeeld ook bont in de ban. “Dat doen ze vooral vanuit zakelijk oogpunt, omdat het hun imago goed doet”, zegt de hoofdredacteur. “Bij Gucci zijn ze als de dood voor controverse.”
De trui waarvoor Gucci excuses aanbood:
Dat zo’n bedrijf niet op tijd opmerkt dat een zwarte coltrui met rood rond de lippen wel eens gevoelig kan liggen, komt door de blinde vlek van de modewereld, zegt Tan. Die wordt volgens haar al jaren gedomineerd door witte mensen uit westerse landen. “Volgens mij is Virgil Abloh van Louis Vuitton de enige bekende zwarte ontwerper.”
Kantelberg erkent dat het personeelsbestand bij de grote merken weinig divers is. “Ik ben er alleen tegen om mensen om andere redenen aan te nemen dan talent. Misschien kunnen modehuizen een soort ‘cultureel correcte inspecteur’ in dienst nemen, dan kan die op dit soort gevoeligheden letten.”
‘Nieuwe generatie aan zet’
De Esquire-hoofdredacteur denkt dat het activisme is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. “Dat importeren we hier, alleen zijn er in Nederland niet zoveel grote ontwerpers. De modemerken uit ons land richten zich meer op retail (de verkoop in winkels).”
Modejournalist Tan denkt dat het activisme hoort bij een nieuwe generatie die zich door het internet veel bewuster is van ongelijkheid, ook in Nederland. “Zij beseffen dat het beeld dat in de mode wordt neergezet van een bepaalde groep ook status creëert.”