‘Karl Lagerfeld voelde de tijdgeest haarscherp aan’

19 februari 2019 Uit Door admin

Zonnebril, handschoentjes en de paardenstaart. Drie onmiskenbare accessoires van de vandaag op 85-jarige leeftijd overleden mode-icoon Karl Lagerfeld. Hij was eigenzinnig, trendsettend, en een workaholic tot op hoge leeftijd. “Zelfs als man in de 80 kwam hij nog altijd met allemaal nieuwe ideeën”, reageert ontwerper Aziz Bekkaoui. “Hij voelde de tijdgeest decennialang haarscherp aan.”

Het was groot nieuws in de modewereld afgelopen januari: Karl Lagerfeld ontbreekt voor het eerst in 36 jaar bij de modeshow van Chanel. Hij is te moe om acte de présence te geven. Een slecht voorteken: Lagerfeld blijft alleen weg als het echt niet anders kan.

De Duitser begint met het bouwen aan die reputatie in 1955. Hij begint als assistent van Pierre Balmain. Onder meer de modehuizen Valentino en Fendi volgen. In 1983 gaat hij naar Chanel, een modemerk dat na de dood van Coco Chanel flik is ingedut.

Rembrandt en Van Gogh

Lagerfeld wordt daar de baas. En hij wordt een merk op zich. “Lagerfeld had een visie”, zegt Bekkaoui. “Het was een duidelijke heldere taal – ook hoe hij eruitzag.” Hij vergelijkt de unieke stijl van Lagerfeld met grote namen uit de kunst.

“Kijk naar Rembrandt en Van Gogh, die herken je meteen. Dat kan alleen als je lang volhoudt wat je handschrift is. Als modeontwerper is hij een van de weinigen geweest waarbij je zegt: dit ís Lagerfeld.”

Lagerfeld heeft ook iets van Bekkaoui overgenomen (en niet gepikt):

Lagerfeld veroorzaakt ook ophef: hij gebruikt een koran-vers op een jurk, hij zegt in een interview dat het vluchtelingenbeleid van bondskanselier Merkel een grote fout was en hij reageert geregeld op het uiterlijk van beroemdheden. Zangeres Adele noemt hij “een beetje te dik”. Een half jaar later zei hij dat Pippa Middleton, de zus van Kate, geen mooi gezicht heeft. “Ze moet alleen haar achterkant laten zien.”

Over het privéleven van de sterontwerper is weinig bekend, maar Bekkaoui vindt dat ook niet belangrijk. Of hij aardig was vindt hij ook niet relevant. “Ik denk dat we ons bij Mozart of Andy Warhol nooit afvragen of ze aardig waren. Dat is niet zo belangrijk. Wat ze communiceren met hun werk vertelt genoeg.”

Allerjongsten

Bekkaoui vindt het knap hoe de ontwerper zelfs de allerjongsten inspireerde. Lagerfeld schakelde van Chanel moeiteloos over naar een winkelketen met een jonge en algemene doelgroep; in 2004 werkte hij als eerste grote ontwerper samen met H&M en de collectie was binnen de kortste keren uitverkocht.

“Hij heeft veel voor de modewereld betekend”, zegt Bekkaoui. “Het establishment waardeerde zijn couture, maar als je een mantelpak van Chanel niet kon betalen, kon je een flesje parfum kopen. Daar was hij meester in. Nu sparen zelfs meisjes die achter de kassa zitten voor hun eerste Chaneltas. Dat is heel knap.”

Bekijk de carrière van Lagerfeld in zijn Chanel-tijd in negen foto’s:

Lagerfeld was naast ontwerper ook actief als fotograaf en was dol op boeken. Zijn woningen in Parijs, Rome, Monaco en New York bevatten er meer dan 300.000, waaronder een immense verzameling kunst- en fotografieboeken. Als fotograaf deed hij zelf de advertenties voor Chanel, Fendi en zijn eigen kledingmerk.

Over zijn uitvaart had Lagerfeld een uitgesproken mening: “Er komt geen begrafenis, ik ga nog liever dood”, zei hij in 2018 tegen het Franse tijdschrift Numéro. De Duitser wil gecremeerd worden, en zijn as moet samen met die van zijn moeder worden uitgestrooid. “En met die van Choupette (zijn kat, red), als die eerder dan ik overlijdt.”

Bekijk hieronder waarom Lagerfeld altijd handschoenen droeg: