Meer influencers kiezen voor duurzaam, al blijft fast fashion populair

24 februari 2019 Uit Door admin

Tassen vol goedkope kleding en persreisjes met het vliegtuig: veel kanalen van populaire youtubers staan niet bekend om hun duurzame insteek. Maar er lijkt een voorzichtige ommekeer: steeds meer influencers houden zich bezig met het milieu op hun kanaal, bijvoorbeeld door het promoten van tweedehands kleding.

De 24-jarige youtuber Diana Leeflang bijvoorbeeld, die vorige week in een video aankondigde te stoppen met fast fashion. Dat is goedkoop geproduceerde kleding van grote winkelketens. Waar haar kanaal (270.000 volgers) zich normaal kenmerkte door shoplogs, het aanprijzen van nieuwe kleding, moest het roer om. “Ik besloot mijn oogkleppen af te doen en me te gaan verdiepen in de industrie”, zo stelt ze in haar video. “Dat heeft me bewust gemaakt van de impact die ik heb.”

En Diana Leeflang is niet de enige. Ook Yara Michels en Rianne Meijer, beiden youtubers met enkele tienduizenden volgers, plaatsten recentelijk een video waarin ze zich afvragen of ze moeten stoppen met promoten van fast fashion. Bonnie Nottroth, van het kanaal Boncolor, trekt tienduizenden kijkers met een serie waarin ze met collega-youtubers naar een kringloopwinkel gaat.

Duurzaamheid is hip, denkt ze. “Een van mijn eerste video’s was een toptien van mijn favoriete rommelmarkten”, vertelt ze. “Dat werd positief ontvangen. Toen ik drie jaar geleden begon, was ik de eerste die ging filmen in een kringloopwinkel. Nu doen steeds meer mensen dat.”

Volgens Nottroth liggen youtubers steeds meer onder een vergrootglas als het gaat om het milieu. “Kanalen met heel veel shopvideo’s krijgen daar meer commentaar op dan een jaar geleden.”

Volgens Lotte de Jonge, van het kanaal LotteLovesBeauty (72.000 abonnees) wordt het steeds meer een taboe om fast fashion te promoten. “Als je iedere week een shoplog plaatst, krijg je daar opmerkingen over. Mensen denken: je hebt toch genoeg spullen, moet je dan wéér met spullen van de Action komen aanzetten?”

“Een paar jaar geleden liep ik nog met drie volle tassen uit de Primark”, stelt ook Serena Verbon van het kanaal BeautyLabNL (260.000 abonnees). “Nu ga ik op zoek naar mooie tweedehands designkleding.”

Volgens Verbon passen zulke video’s bij haar persoonlijke ontwikkeling. “Ik ben zelf bewuster geworden: zo ben ik ook begonnen met het scheiden van plastic. Het is iets waar ik in het dagelijks leven mee bezig ben, dus dat laat ik ook zien op mijn kanaal.”

Ze wil haar invloed op een positieve manier gebruiken. “Ik ben een influencer, ik kan mijn volgers stimuleren ook naar de kringloop te gaan”, zegt ze. “Waarom zou ik die kans laten liggen?”

Het is een trend, zeggen de youtubers, maar wel een die nog in de kinderschoenen staat. “Shoplogs worden nog steeds ontzettend goed bekeken, al worden kijkers wel steeds kritischer”, zegt De Jonge van LotteLovesBeauty. “En het trekt veel nieuwe abonnees aan, dus het is handig om ze maken.” Zelf probeert ze ermee te minderen. “Niet één keer per maand, maar een keer per drie maanden bijvoorbeeld.”

Ik heb nog niet het gevoel dat heel YouTube aan het veranderen is”, zegt Nottroth. “Veel youtubers vinden het vooral leuk om vintage te winkelen, vaak in een overpriced Amsterdams winkeltje, omdat iets nu in de mode is; het milieu is alleen mooi meegenomen.”

De influencers denken niet dat veel youtubers direct het voorbeeld van Leeflang gaan volgen en een statement maken duurzamer te gaan leven. “Dan krijg je kritiek als je wel een keer nieuwe kleding koopt, of het vliegtuig pakt”, denkt Verbon. “Zelfs al ga je normaal met de fiets. Ik wil nog wel op persreis kunnen gaan, als me dat aangeboden wordt.” Ze denkt wel dat alle beetjes helpen. “Het hoeft niet perfect te zijn, maar kunt je publiek wel de goede kant op helpen.”