Opvouwbare smartphones: dure speeltjes die voorlopig nog geen massa bereiken

26 februari 2019 Uit Door admin

De wereldwijde smartphonemarkt is een puinhoop, schreef marktonderzoeker IDC eind januari. Veel mensen hebben inmiddels een telefoon en kopen minder snel een nieuwe, waardoor de groei eruit is. Een ontwikkeling die telefoonmakers deze week bezig zal houden als ze hun nieuwste speeltje tonen op het Mobile World Congress in Barcelona.

Op dit telecomcongres is het de kunst om op te vallen. Dat betekent al snel veel geld neerleggen voor een grote stand. Iets wat partijen als Huawei en Samsung dus ook doen. Het congres trekt zo’n 100.000 bezoekers en wordt gezien als het belangrijkste telecom-event van het jaar.

Op het gebied van nieuwe telefoons is het thema dit jaar de opvouwbare smartphone. Want wie als eerste zo’n telefoon in handen van miljoenen consumenten krijgt, kan rekenen op nieuw succes, is de gedachte.

‘Vernieuwd uiterlijk kan helpen’

“De gemiddelde telefoon is tegenwoordig zó goed, dat de motivatie voor mensen om een nieuw te kopen vrij laag is”, zegt analist Francisco Jeronimo van marktonderzoeker IDC. “We zien dat mensen hun telefoon nu zo’n 2,5 jaar houden en dat stijgt verder door naar 3,5 jaar. Dus telefoonmakers zoeken nieuwe manieren om mensen alsnog een telefoon te laten kopen. Een vernieuwd uiterlijk kan daarbij helpen.”

Volgens Jeronimo is daarbij de combinatie tussen een opvouwbare telefoon en 5G essentieel. “Mensen kopen een telefoon voor meerdere jaren, dus als iemand nu kijkt naar een nieuw toestel, wil diegene iets hebben waar hij over een paar jaar ook wat aan heeft.”

Voorlopig betekent de combinatie van 5G en opvouwbaar een ultra-dure telefoon, wat dit soort apparaten onbereikbaar maakt voor de massa. Samsung vraagt voor zijn Galaxy Fold, die het vlák voor de conferentie aankondigde, 1980 dollar. Een absolute hoofdprijs, totdat Huawei vier dagen later de Mate X aankondigde met een prijskaartje van 2600 dollar. Het Chinese toestel heeft trouwens wel 5G, in tegenstelling tot de Samsung.

De massa zal zo’n toestel voorlopig dus niet in handen krijgen. En zelfs op de beurs staan de telefoons achter glas. Volgens Jeronimo komt dat doordat beide bedrijven nog niet alle software zover hebben dat de hele gebruikerservaring goed is. En het laatste wat Huawei en Samsung willen, zijn slechte recensies van journalisten.

Ook is de vraag hoe we de telefoonsoort gaan gebruiken. “Ik denk dat het toestel het grootste gedeelte van de tijd opgevouwen zal zijn”, zegt Jeronimo. “Op zo’n groter scherm is het niet lekker typen. Het is dus vooral om content te consumeren.”

Ziet de consument er brood in?

“Ik snap heel goed dat Huawei en Samsung dit soort toestellen op de markt brengen”, zegt analist Ron Smeets van Telecompaper. “Maar de grote vraag waar de fabrikanten zelf ook nog geen antwoord op hebben, is denk ik of consumenten hier ook brood in zien.”

Smeets wijst erop dat het met de huidige telefoons al goed mogelijk is om op groot formaat foto’s en video’s te kijken. “Daar heb je geen opvouwbaar scherm voor nodig.” De vraag is dus of de fabrikanten komen met wat in vakjargon een killer-feature wordt genoemd: dé reden om voor zo’n duur toestel te kiezen.

Andere pogingen

Huawei en Samsung – de twee grootste spelers op de wereldwijde smartphonemarkt – trekken weliswaar de meeste aandacht met hun telefoons, maar ze zijn niet de enigen die pogingen doen. Zo heeft LG bij zijn nieuwste telefoon (die ook over 5G beschikt) een optioneel tweede scherm gestopt. Een goedkopere oplossing voor de opvouwbare telefoon-hype. Of het werkt, is nog de vraag.

En het Chinese Xiaomi is ook druk bezig met de ontwikkeling van zijn eigen opvouwbare telefoon. Net als Huawei bevat het apparaat één groot scherm dat tot een kleiner formaat kan worden opgevouwen.

Samsung kiest voor een andere benadering: de Galaxy Fold bestaat uit twee schermen, een kleinere aan de voorkant en eenmaal opengevouwen (als een boek) een groter scherm aan de binnenkant.