Oproep van docenten: eerst onderzoeken, dan pas schorsen

27 februari 2019 Uit Door admin

De ‘nekvel-onderwijsassistent’ in Heemskerk. De porno kijkende docent in Lochem. En nu de techniekinstructeur in Hoofddorp die een “heftig opgelopen discussie over de islam” zou hebben gevoerd. In ruim een maand tijd zijn drie geschorste docenten uit het onderwijs prominent in het nieuws gekomen. Krijgen we nog wel genoeg steun van schoolbesturen, vragen docenten zich af.

“Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een docent zo snel wordt geschorst. Omdat je zo de leerlingen eigenlijk direct gelijk geeft. Terwijl er geen bewijs is dat er iets is gebeurd.” Op de lerarenopleiding van Windesheim in Almere bespreken zes studenten de schorsingen met hun leraar. Wat zouden zij doen in zo’n situatie en is het eigenlijk terecht dat deze docenten geschorst zijn?

Kijk hier wat de studenten bespreken:

De incidenten verschillen. Het Kennemer College in Heemskerk heeft inmiddels excuses gemaakt aan de onderwijsassistent die werd geschorst. De man had tijdens een conflict een leerling in het nekvel gegrepen. De docent die tijdens een les op het Staring College in Lochem pornofoto’s bekeek, keert niet meer terug op zijn school.

Op het Hoofdvaart College in Hoofddorp is discussie over wat er precies is gebeurd in het klaslokaal. Het schoolbestuur schreef in een brief dat de techniekinstructeur tegen leerlingen gezegd had dat profeet Mohammed “getrouwd was met een meisje van acht en dat in Nederland een volwassene die trouwt met een meisje van acht als pedofiel wordt gezien”. Volgens de techniekinstructeur ging de discussie niet over profeet Mohammed. De man vecht zijn schorsing aan bij de geschillencommissie van het onderwijs.

Verkeerd signaal

In de Tweede Kamer zijn VVD, PVV en ChristenUnie verbolgen over de kwestie. Ze vinden dat de school vooral de leerlingen duidelijk had moeten maken dat de docent dit gewoon mag zeggen.

De school heeft niet goed gehandeld, vindt ook Liesbeth Verheggen, voorzitter van onderwijsvakbond AOb. Het schorsen van de techniekinstructeur noemt ze een een verkeerd signaal.

“Het bestuur moet vertrouwen uitspreken in de docent. Wat ze hier hebben gedaan is zeggen tegen de docent: ga tijdelijk naar huis. Dat is het verkeerde signaal omdat wij zeggen: schoolbestuur laat zien dat je vertrouwen hebt in professionaliteit van de leraar.”

Natuurlijk moet zo’n incident wel onderzocht worden, zegt Verheggen. Maar zolang de zaak niet onderzocht is, hoeft de betrokkene niet haar huis, vindt ze: “Want daarmee zeg je eigenlijk dat je de kant van de leerlingen kiest.”

Ook andere scholen zouden docenten minder snel moeten schorsen, vindt Verheggen. “Schorsing is altijd een sanctie. Het betekent dat je tegen een docent zegt: jij gaat naar huis want ik acht jou nu niet in staat om te kunnen werken. Wij zeggen: doe dat pas als je bewezen hebt als de docent in de fout is gegaan. Dan past een sanctie.”

Hoe is het voor leerlingen als een beschuldigde docent les blijft geven, vraagt Jordy Klaas van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zich af. “Het zal per situatie verschillen, maar het moet wel werkbaar blijven. Als er veel leerlingen een klacht hebben ingediend tegen een bepaalde docent dan kan ik me voorstellen dat hij of zij even geen les meer geeft. Dat is voor zowel de leerlingen als de docent beter. Het schoolbestuur moet in die tijd de waarheid achterhalen. Als blijkt dat er gelogen is door leerlingen, dan moet tegen hen actie ondernomen worden.”

Het is voor schoolbesturen kiezen tussen twee kwaden, zegt de Algemene Vereniging Schoolleiders. Aan de ene kant willen ze de kwetsbare positie van hun leraren beschermen, tegelijkertijd zijn ze ook verantwoordelijk voor een veilige leeromgeving van de kinderen.

“Wat we zien is dat schoolleiders de belangen moeten afwegen tussen leraren, ouders, personeel en leerlingen.”, zegt AVS-voorzitter Petra van Haren. “In de gevallen waarin de leraren geschorst worden, gaf het belang van de leerling de doorslag. Maar je kan nooit zeggen dat dat altijd zo is, het is altijd een geval op zich.”

Meer incidenten?

Vorig jaar kreeg ruim een kwart van de middelbare schooldocenten te maken met leerlingen die schelden, intimideren of zelfs fysiek geweld gebruiken tegen hun leraar, bleek in november uit een enquête onder meer dan duizend docenten door onderzoeksbureau DUO.

Of er sprake is van een stijging van het aantal incidenten op school, kan vakbond AOb niet zeggen. Incidenten op scholen zijn van alle tijden. Wat de afgelopen tijd wel is veranderd, is het feit dat incidenten nu gefilmd worden en via social media met heel de wereld gedeeld kunnen worden.

Dat snappen ze in de les op het Windesheim ook. Als hij naar deze incidenten kijkt, vraagt een van de studenten zich weleens af waarom hij ook alweer voor dit vak heeft gekozen. Maar hij laat zich er niet door tegenhouden: “Ik weet dat ik voor de klas staan erg leuk vind. Aan elk beroep zitten risico’s verbonden en bij deze opleiding word je getraind om ermee om te kunnen gaan.”

Geweld in de klas. Waarom doen leerlingen dat? En hoe voelt het voor docenten? Dat zocht NOS Stories uit in de volgende video: